Obsah
Životní situace
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Porucha vozidla nebo zadržení vozidla v zahraničí
1. Identifikační kód
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Porucha vozidla nebo zadržení vozidla v zahraničí
4. Základní informace k životní situaci
Problémy občanů České republiky při poruchách vozidla nebo zadržení vozidla pro technickou nezpůsobilost v zahraničí.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
V této věci jedná řidič vozidla či spolucestující nebo zmocněná osoba.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
V případě poruchy vozidla je nejčastějším řešením zajištění opravy v příslušném zařízení v zahraničí nebo odtahu do České republiky (k provedení opravy).
V případě zadržení vozidla pro technickou nezpůsobilost žádá místní policie rovněž zajištění opravy nebo odtahu do České republiky.
Je možné kontaktovat i zastupitelský úřad České republiky v zahraničí, jestliže není český občan schopen řešit situaci samostatně.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Telefonickým či jiným spojením s místy uvedenými v bodě 08.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Dle konkrétní situace kontaktujte:
opravnu vozidel,
odtahovou službu,
místního poskytovatele pomoci motoristům,
případně orgány policie,
případně konzulární oddělení zastupitelského úřadu České republiky, v jehož obvodu působnosti k situaci došlo.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Situaci je nutné řešit s místy uvedenými v bodě 08.
Zastupitelské úřady České republiky a Ministerstvo zahraničních věcí České republiky mají nepřetržitou diplomatickou službu, která je určena pro naléhavé a vážné případy.
Nouzové linky jsou zveřejněny na internetových stránkách Ministerstva zahraničních věcí České republiky (naleznete je u daného státu, v části "kontaktní český úřad").
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Je třeba mít k dispozici:
platný cestovní doklad či jiný doklad prokazující totožnost,
řidičský průkaz,
osvědčení o technické způsobilosti vozidla,
doklad o uzavření pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla (zelená karta).
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Nutnost vyplnění příslušných formulářů závisí na konkrétních podmínkách vzniklé situace.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Zastupitelský úřad České republiky za svou součinnost nevybírá žádný poplatek.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Záleží na tom, jaké lhůty jsou v konkrétní věci stanoveny právním řádem cizího státu, resp. rozhodnutím úřadu, který je příslušný k řešení konkrétní situace.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další případní účastníci závisí na konkrétních okolnostech vzniklé situace; mohou to být např. pracovníci opravny, odtahová služba, policie, tlumočník a další.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Případné další činnosti závisí na povaze konkrétní situace a ustanovení právních předpisů cizího státu.
V zásadě je však žádáno podání relevantních informací týkajících se stavu vozidla apod.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu místa uvedeného v bodě 08.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Příslušné obecně závazné právní předpisy cizího státu, ve kterém ke konkrétní situaci došlo.
18. Jaké jsou související předpisy
Zastupitelský úřad České republiky postupuje v souladu s ustanoveními Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích (ze dne 24. dubna 1963), která je publikována vyhláškou č. 32/1969 Sb., o Vídeňské úmluvě o konzulárních stycích, případně dle dvoustranné konzulární úmluvy, uzavřené s některými státy.
Musí též zohlednit právní řád a zvyklosti cizího státu, ve kterém ke konkrétní situaci došlo.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky proti postupu cizích orgánů stanoví obecně závazný předpis cizího státu.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce stanoví obecně závazný předpis cizího státu.
21. Nejčastější dotazy
- Může zastupitelský úřad České republiky poskytnout finanční prostředky na zaplacení opravy vozidla či na odtah nepojízdného vozidla zpět do České republiky?
Zastupitelský úřad České republiky tak učinit nemůže; může však v případě nutnosti zprostředkovat pomoc, zejména kontaktováním příbuzných či známých, kteří mohou poskytnout příslušnou částku či zajistit odtah vozidla. Zaslání finančních prostředků do zahraničí provozují některé soukromé instituce v rámci své podnikatelské činnosti.
Zastupitelský úřad České republiky může zprostředkovat rovněž kontakt na českou nebo cizozemskou odtahovou službu.
- Může zastupitelský úřad České republiky zabezpečit odtah nepojízdného vozidla?
Zastupitelský úřad České republiky tak učinit nemůže; zajištění vozidla před odvozem zpět do České republiky si vyřizuje žadatel samostatně.
Zastupitelský úřad České republiky může poskytnout v této souvislosti informace či doporučení v závislosti na místních podmínkách, příp. jinou potřebnou součinnost.
22. Další informace
Můžete se obrátit na:
opravnu vozidel,
odtahovou službu,
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Odbor konzulárních činností Ministerstva zahraničních věcí České republiky
26. Kontaktní osoba
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
10.02.2015
28. Popis byl naposledy aktualizován
03.08.2015
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Pokud v zemi, v níž se občan České republiky nachází, není zřízen zastupitelský úřad České republiky, může se občan České republiky obrátit na zastupitelský úřad některého z členských států Evropské unie, který v zemi sídlí.